Paul Flodin
Business Development Specialist

Perfekta kostymer, marklyft – och nyktra ledningsgrupper.

Jag kommer egentligen från telekom-branschen där jag började med att klättra och skruva i telefonstolpar, felsöka och bygga bredband och fastighetsnät. Sommaren 2004 var jag med och rullade ut de första xDSL-switcharna på Bredbandsbolaget och vidare in på Ericsson kunde jag omsätta operativa fältkunskaper till att driva entreprenörskontrakt. Otroligt roligt och stimulerande jobb!

Mitt i allt detta hände livet och utmaningarna som sköljde över mig tog mig till en punkt där jag med mina 190 cm vägde 72kg och hade inte ätit på 3 dagar. I dimman av stress och ångest insåg jag att det här är inte min väg. Det blev en löprunda den dagen (3 februari 2013. Rullar du längst ner på min Instagram, så ser du!) och jag har aldrig tittat tillbaka, men jag har hittat rätt. Jag har på olika sätt arbetat strategiskt och taktiskt med människor och företag i ämnet hälsa sedan 2015. Det har blivit fler marklyft än löprundor men insikten är solkar; att det finns en direkt korrelation mellan prestation och välmående. Elitidrottare jobbar mycket med sin mentala hälsa, och du lär inte hitta en lätt överviktig astronaut med dålig kosthållning. En av humankapitalets centrala delar är livsstilsval och hälsan kopplad till det.

Det finns inte en sund, nykter eller kognitivt närvarande ledningsgrupp som hade låtit negativa finansiella resultat få fortsätta i all oändlighet utan att man gjorde något åt saken – man hade anpassat kostymen! Eftersom vi länge vetat att humankapitalet är en avgörande faktor för ekonomisk tillväxt så har vi skickat medarbetare på utbildningar, event och seminarier men totalt missat den avgörande betydelsen av vad en god vitalitet och hälsa betyder för humankapitalet och därmed den direkta kopplingen till ett företags ekonomiska tillväxt.
Jag fattar, det är svårt att attackera en så komplex fråga som hälsa och jag uppskattar de försök som görs där ute, men en fruktkorg och ett friskvårdsbidrag är visserligen behjärtansvärt, men mycket ofullständigt. På samma gång är det plågsamt att så få använder sitt friskvårdsbidrag (det är som att en 8-åring inte vill använda sin veckopeng) eller att så många fortfarande tror att det är meriterande och produktivt att alltid jobba femton timmar om dagen.

Tillbaka till ledningsgruppen som förhoppningsvis är nykter och kognitivt närvarande. För att lösa situationen så tittar man på rapporter, kalkyler och tar strategiska och taktiska beslut. Det samma behöver du göra med frågan om hur hälsosamma din organisation är. Mäta, analysera och göra rätt insatser. Lite som mina vänner på Blugiallo gör när de måttanpassar efter noggrann analys hur mina perfekta kostymer ska sitta. Om du någon gång fått på dig en måttanpassad kostym så vet du hur härligt det är! Detsamma händer när man får en strategi presenterad för hur man ska arbeta med livsstilsdelen i humankapitalet, så man kan se sina medarbetare inte bara må bra på jobbet men också ha energi kvar till livet utanför jobbet – för människor som mår världsklass, presterar världsklass. Hur härligt är inte det?

Vi kan mäta hur ditt företag mår, men än mer spännande hur ditt företag mår i relation till andra företag. Ett företag som släpar efter kommer ha svårare gentemot sina konkurrenter, ha högre sjukkostnader och svårare att attrahera medarbetare. Värp den tanken i tio minuter!

Klicka på länken för att ta reda på hur ditt företag mår: performance-management.getgain.se